Myyvän tekstin kaava: Näin kirjoitat myyviä ja vaikuttavia tekstejä! – Mikä on AIDA ja miten se toimii?
On olemassa salainen kaava (AIDA), joka ei ole niin kovin salainen. Kaikki parhaat copywriterit, mainostajat ja tehokkaat myyjät käyttävät sitä nimittäin apunaan.
Paljastamme tässä nyt tuon maagisen AIDA-kaavan mielessämme ja sydämessämme sinä, joka tuskailet markkinoinnin tai myynnin kanssa.
Tahdotko kerätä lisää yleisöä sisällöillesi? Etsitkö keinoja myydä enemmän (ilman, että sinun tarvitsee tyrkyttää)?
Ehkä tahdot kirjoittaa tavalla, joka saa ihmiset toimimaan? Voimakkaasti! Vahvasti! Toimivasti.
Voit olla yrittäjä, sisällöntuottaja, someviestijä, viestintäalan ihminen tai muu kirjoittaja, joka haaveilet tilanteesta, jossa osaisit hypnotisoida ihmisiä niin, että he toimisivat haluamallasi tavalla. No juu, melkein. Ainakin toivot, että he lukisivat sinun sisältöjäsi ja ostaisivat sinun tuotteesi tai palvelusi, joka on oikeasti hyvä!
Kaava on yksinkertainen ja ihan oikeasti sitä siis käyttävät kaikki parhaat myynnin ja markkinoinnin osaajat. Kaava on nimeltään AIDA.
AIDA = Attention, Interest, Desire, Action
Suurin osa markkinoinnin ja myynnin ykköstekijöistä vannovat tämän kaavan nimeen. Sinun ei tarvitse kuin katsoa parhaita myyntitekstejä tai mainoksia – tai vaikkapa vaikuttavia puheita maailman parhailta – ja huomaat pian, että he noudattavat tätä kaavaa.
AIDA on lyhenne ja se tulee sanoista Attention, Interest, Desire ja Action. Siis suomeksi: huomio, kiinnostus, halu ja toiminta. Pureudutaanpa seuraavaksi siihen, mistä yksinkertaisista ja helposti ymmärrettävistä osasista tämä kaava oikein koostuu:
1. Attention (Huomio)
Aloita tekstisi aina kertomalla hätkähdyttävä väite tai tarina saadaksesi lukijasi huomion. MIKSI lukijaa pitäisi kiinnostaa se, mitä olet kirjoittamassa ja jatkaa lukemista? Kerro jotain, mikä pysäyttää. Esitä väite, joka herättää tunteita. Kerro tarina. Tai kysy jotain, mikä on lukijallesi ajankohtaista ja tärkeää.
2. Interest (Kiinnostus / Ongelma)
Kuvaile seuraavaksi ongelmaa, joka lukijalla saattaa olla tai ongelmaa, joka on yleisesti olemassa. “Ongelma” voi olla mitä tahansa! Se on jokin kipukohta, joka lukijalla on. Se on sellainen haaste tai vaikeus, jota varten sinun yrityksesi tai ratkaisusi on olemassa. Kuvaile eläväisesti sitä kipua, jota asiakkaasi tuntee ja kokee.
3. Desire (Mahdollisuudet / Ratkaisu)
Tarjoa sitten ratkaisua lukijan ongelmaan tai leikittele mahdollisuuksilla. Kerro, miksi juuri sinun ratkaisusi auttaa tuota ihmistä. Kuvaile, kunka sinä voit olla hänelle avuksi. Kerro, miten edellisessä kohdassa kuvailemasi “kipu ja tuska” poistuu sinun tai tuotteesi avulla.
4. Action (Toiminta / Hyödyt)
Kuvaile lopuksi vielä tarkemmin ratkaisusi hyötyjä ELI miksi lukijan kannattaa toimia esittämäsi ratkaisun mukaan. Mitä erityistä hyötyä tai iloa sinä tarjoat tuolle ihmiselle? Muista myös kertoa hyvin selkeästi, mitä hänen tulee tehdä seuraavaksi. Minne tahdot tuon ihmisen ohjata ostamaan tuotteesi tai palvelusi?
Esimerkki AIDA-kaavan onnistuneesta käytöstä
Otetaan tässä esimerkiksi suomalaisen Brewcats-olutpanimon paljon huomiota herättänyt kampanja:
"Tytötkin panee! (Attention)
Oluen paneminen on perinteisesti ollut harmaa (lue: tylsä), vahvan perinteikäs (lue: vanhanaikainen) ja miesvaltainen ala. (Interest)
Brewcats tuo suomalaisen pienpanimokulttuurin tälle vuosituhannelle. "Tytötkin panee!" on ennakkoluuloton ryhmä oman tiensä kulkijoita, jotka eivät kuuntele vuosisatoja vanhoja stereotypioita, vaan tekevät asiat juuri niin kuin itse haluavat. (Desire)
Brewcats muuttaa kaikki kuvitelmasi pienpanimoalasta ja tuo naisenergiaa suomalaiseen olutkulttuuriin! Tutustu tarkemmin: tytötkinpanee.com (Action)"
Mitä seuraavaksi?
Emme paljasta tässä ihan kaikkea. Tällä kaavalla pääset jo hyvään alkuun, lupaamme sen. Käytä sitä jatkossa kaikissa myyvissä tai vaikuttamiseen tähtäävissä teksteissäsi ja onnistut varmasti.
Emme paljasta tässä kaikkea, koska loput noin 90% salaisuuksista, joilla kirjoitat myyviä ja vaikuttavia tekstejä opit kurssillamme.
Jos haluat, että autamme sinua kirjoittamaan jatkossa tuplasti tehokkaammin, voimakkaammin ja houkuttavammin, niin tule mukaan. Jos haluat edelleen, että viestisi hukkuvat massaan, eivät kiinnosta riittävän monia tai eivät saa ihmisiä ostamaan sinulta tai vakuuttumaan sanomastasi, niin älä tule mukaan. Silloin tämä kurssi ei ole sinulle.
Arvaamme kuitenkin, että jos luit tämän artikkelin, niin aihe on sinulle ajankohtainen ja tärkeä. Silloin se, että tulet mukaan meidän kurssillemme, voi olla paras ratkaisu, jonka olet tehnyt pitkään aikaan. Autamme sinua saavuttamaan sinulle tärkeän myynti- tai muun tavoitteen. Autamme sinua kirjoittamaan myyvemmin ja vaikuttavammin. Autamme sinua onnistumaan.
”Opin monta hyvää ideaa ja menetelmää markkinointiin. Sain kurssilla mm. tiivistettyä / terävöitettyä yritykseni why:n eli tarkoituksen. Uskomatonta, että niin “pieni” oivallus voi johtaa niin isoon lopputulokseen. Kurssin ansiosta uskalla nyt myös kirjoittaa voimakkaammin ja “terävämmin”, käyttää teksteissä tunteita. Suuri kiitos kurssista!”
-Jarkko, kurssin osallistuja
Tilaa Kirjoittajaklubin klubiposti!
Saat sähköpostiisi kirjoitusvinkkejä ja inspiraatiota sekä tietoa tulevista kursseista ja webinaareista.
Kirjeiden tilaaminen on ilmaista, ja voit poistua listalta milloin tahansa.