Kuinka kirjoitat otsikon, joka pysäyttää ja saa yleisösi lukemaan lisää? – 10 vinkkiä David Ogilvyltä

copywriting kirjoitusvinkit otsikointi

David Ogilvy oli brittiläinen mainosmies, josta käytettiin myös nimitystä ”mainonnan isä”. Hän kirjoitti markkinointiin liittyviä teoksia, jotka määrittelivät koko alaa ja jotka yhä tänä päivänä ovat käyttökelpoisia. Ogilvy tunnettiin erityisesti taitavista otsikoistaan.

Otsikko on yleensä kaikkein tärkein osa tekstiä. Sen kohdalla lukija nimittäin päättää, jatkaako hän lukemista varsinaiseen tekstiin. Keskimäärin viisi kertaa niin monta ihmistä lukee otsikon kuin itse tekstin.

Näin kirjoitat timanttisen otsikon David Ogilvyn mukaan:

1. Kerro jo otsikossa, kenelle teksti on suunnattu

Otsikko on lippu, jota heilutat haluamallesi kohdeyleisölle. Kerro jo otsikossa, kenelle varsinainen teksti (tai tuotteesi) on tarkoitettu. Jos tarjoat ratkaisua virtsankarkailusta kärsiville, kirjoita otsikkoon sana VIRTSANKARKAILU, jolloin jokainen siitä kärsivä tarttuu tekstiin. Jos haluat äitien lukevan tekstisi, käytä otsikossa sanaa ÄITI. Ja niin edelleen.

2. Mainitse otsikossa jokin hyöty tai etu lukijalle

Jokaisen otsikon tulee mainita lukijalle jokin henkilökohtainen hyöty tai etu. Esimerkiksi: HOW WOMEN OVER 35 CAN LOOK YOUNGER.

3. Tuo otsikkoon uutuudenviehätystä

Pyri tuomaan otsikkoosi uutuudenviehätystä. Ihmiset etsivät jatkuvasti tuotteita, jotka tarjoavat jotain uutta ja entistä parempaa. Kaksi kaikkein tehokkainta sanaa, joita voit käyttää mainoksessasi ovat: FREE (ilmainen) ja NEW (uusi). 

4. Käytä otsikossasi jotain näistä sanoista

Muita sanoja, jotka toimivat ihmeellisen hyvin, ovat: HOW TO, SUDDENLY, NOW, ANNOUNCING, INTRODUCING, IT'S HERE, JUST ARRIVED, IMPORTANT DEVELOPMENT, IMPROVEMENT, AMAZING, SENSATIONAL, REMARKABLE, REVOLUTIONARY, STARTLING, MIRACLE, MAGIC, OFFER, QUICK, EASY, WANTED, CHALLENGE, ADVICE TO, THE TRUTH ABOUT, COMPARE, BARGAIN, HURRY, LAST CHANCE.

Älä turhaan ylenkatso kliseitä. Ne saattavat olla paljon käytettyjä, mutta ne toimivat. Voit vielä voimistaa otsikoita käyttämällä tunnepitoisia sanoja, kuten DARLING, LOVE, FEAR, PROUD, FRIEND ja BABY.

5. Kirjoita tarpeeksi pitkiä otsikoita

Kirjoita otsikkoon arvolupauksesi – eli mitä erityistä hyötyä tai etua tuotteesta on asiakkaalle (tai tekstistä sen lukijalle). Tämä edellyttää, että otsikkosi on riittävän pitkä. On tutkittu, että otsikot, joissa on vähintään kymmenen sanaa, ja jotka sisältävät uutisen tai tietoa, myyvät enemmän kuin lyhyemmät otsikot. Paras otsikko, jonka koskaan olen kirjoittanut, sisälsi 18 sanaa: "At Sixty Miles an Hour the Loudest Noise in the New Rolls-Royce Comes from the Electric Clock."

6. Pyri herättämään lukijan uteliaisuus

Ihmiset lukevat todennäköisemmin koko tekstin, jos otsikko herättää heidän uteliaisuutensa. Päätä otsikkosi niin, että se herättää kiinnostuksen ja halun lukea lisää. Älä paljasta ihan kaikkea otsikossa.

7. Käytä otsikossa yksinkertaisia ja selkeitä sanoja

Jotkut copywriterit kirjoittavat monimutkaisia ja kryptisiä otsikoita. Se on virhe! Esimerkiksi sanomalehdessä sinun otsikkosi kilpailee noin 350 muun otsikon kanssa lukijan huomiosta. Lukijat kulkevat tämän viidakon läpi niin nopeasti, etteivät he ehdi pysähtyä ymmärtämään ja ottamaan selvää monimutkaisista otsikoista. Käytä siis selviä ja yksinkertaisia sanoja. Älä pelaa pelejä lukijan kanssa. 

8. Vältä negatiivisia ilmaisuja

Tutkimusten mukaan on vaarallista käyttää negatiivisia ilmaisuja otsikoissa. Jos esimerkiksi kirjoitat "valmistamamme suola EI sisällä arsenikkia", monet lukijat ohittavat EI-sanan ja häipyvät kauas horisonttiin mukanaan vaikutelma, että kirjoitit: "Valmistamamme suola SISÄLTÄÄ arsenikkia."

9. Vältä sokeita otsikkoja

Vältä sokeita otsikkoja – siis sellaisia, jotka eivät tarkoita mitään, ellei lukija siirry lukemaan koko tekstiä. Suurin osa ei lue kuitenkaan.

10. Kirjoita mahdollisimman monta vaihtoehtoista otsikkoa

Hyvä otsikko syntyy kirjoittamalla paljon (niin hyviä kuin huonoja) otsikoita. Ideoi ja kirjoita siis vähintään 20 erilaista otsikkoa joka kerta, kun olet julkaisemassa tekstiäsi. Valitse niistä sitten paras!


Tahdotko oppia lisää houkuttavien ja koukuttavien tekstien kirjoittamisesta? Siinä tapauksessa tämä kurssi on tehty sinulle:

 

Kuinka kirjoitat tekstejä, jotka vetoavat ihmisiin ja pysäyttävät heidät kuuntelemaan, mitä sanottavaa sinulle on juuri heille? Kuinka myyt kirjoittamalla?

Olit sitten yrittäjä, sisällöntuottaja, markkinoija, aktiivinen someviestijä tai muu aiheesta kiinnostunut – kun haluat oppia myymään ja vaikuttamaan ihmisiin kirjoittamalla, niin tämä tehokurssi taitavaan ja toimivaan copywritingiin on luotu juuri sinulle!

Tilaa Kirjoittajaklubin klubiposti!

Saat sähköpostiisi kirjoitusvinkkejä ja inspiraatiota sekä tietoa tulevista kursseista ja webinaareista.

Kirjeiden tilaaminen on ilmaista, ja voit poistua listalta milloin tahansa.